AD heet voortaan Ad

ROTTERDAM – Het AD heet voortaan ‘Ad’. De krant waarvan de naam voorheen werd uitgesproken als aa-dee, wil dat mensen voortaan gewoon ‘Ad’ zeggen, zoals in ‘Ad Visser’. “Dat klinkt persoonlijker”, vindt hoofdredacteur Rennie Rijpma. “Bovendien weet niemand nog waar AD als afkorting voor staat. Ik weet het zelf eigenlijk ook niet. Ik hoorde laatst iemand ‘Algemeen Dagblad’ zeggen, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen. Dat is een veel te generieke naam.”

De nieuwe uitspraak past ook goed bij de traditie dat werknemers van de krant een nieuwe naam aannemen, die past bij hun functie. Zo kunnen bedrijven die een commerciële boodschap in de krant willen plaatsen, contact opnemen met Ad Vertentie. Lezers die vragen hebben over hun abonnement, kunnen altijd bellen met Ad Ministratie. En de plaatsvervangend hoofdredacteur noemt zichzelf al jaren Ad Junct.

Abonnees ontevreden

Veel lezers reageren verbijsterd op de plotseling uitspraakwijziging. “Ik zeg al jaren aa-dee, het gaat me echt moeite kosten om dat af te leren, en misschien zeg ik ook wel mijn abonnement op”, aldus abonnee Jos Wijzer. Rijpma begrijpt dat de wijziging onverwacht komt, maar volgens haar heeft dat niets te maken met de recente aanstelling van Ad Hoc als nieuwe uitgever.

Lees ook:

Of probeer eens een volstrekt willekeurig bericht