Twitter wordt Bitter

SAN FRANCISCO – Twitter gaat vanaf volgend jaar Bitter heten. En een tweet wordt een bite. Dat zijn de eerste beslissingen van de nieuwe CEO van het bedrijf, Parag Agrawal. “Dat vrolijke vogeltje past eigenlijk helemaal niet meer”, aldus Agrawal. “Twitter is een zure sloot. Ik vind het naar om het zelf te moeten zeggen, maar het is wat het is. De naam Bitter past er beter bij.”

Agrawal is nog maar een dag CEO van het platform, maar zet al meteen radicale stappen. Het liefst had hij alle Twitter-servers offline gehaald, in een loden kist gestopt en gedumpt op de bodem van de oceaan, maar daar waren investeerders op tegen. “Ik mag de hele zaak niet in één klap platgooien, maar ik ga wel een stevig ontmoedigingsbeleid inzetten. Je aanmelden als nieuwe gebruiker wordt een meerdaagse exercitie. Een tweet posten kan straks alleen nog maar door het bericht aan ons te faxen. En er komt een enorm gevoelige knop om je account op te heffen. Als je vinger maar in de buurt komt van die knop, dan is je hele account al meteen onherroepelijk verwijderd.”

Jack Dorsey, die gisteren per direct opstapte als CEO van Twitter, liet weten ‘een beetje geschrokken’ te zijn van de stappen van zijn opvolger.

Lees ook: Twitter gaat betalen voor vrolijke tweets

Of probeer eens een volstrekt willekeurig bericht